torsdag 12 maj 2016

Mmmm rabarber

Jag bara äääälskar rabarber så när vi köpte huset och såg att de som bodde här innan hade just odlat rabarber var jag så lycklig! Hade ju i och för sig odlat det själv om det inte funnits men nu i alla fall så kommer det MASSA! Jag gör efterrätter, pajer, soppa, kräm ja allt man kan komma på.
Här är en fin och god efterrätt vi provade, ett litet hopplock av två recept. Det blev vaniljkokta rabarber med Philadelphiamousse och mandelcrumble. En god kombo kan jag säga.


 Receptet kommer här:

Vaniljkokt rabarber

  • 2 stjälkar rabarber
  • vaniljstång
  • citron
  • 220 g strösocker (2,5 dl)
  • 600 g vatten (6 dl)

Skär rabarberstjälken i avlånga, snedskurna bitar och lägg i en avlång sockerkaksform. Dela vaniljstången i mitten och skrapa ut fröna. Skölj citronen i ljummet vatten. Skär av det gula skalet med en potatisskalare och pressa ut saften.
Blanda vaniljfrön + stång, citronskal och saft, socker och vatten i en kastrull. Koka upp lagen och häll den kokande över rabarbern, plasta och låt stå tills rabarbern mjuknat, 10 -15 min.

Mandelcrumble

  • 100 g smör, rumstempererat
  • 60 g strösocker (0,75 dl)
  • 10 g vaniljsocker
  • 60 g mandelmjöl
  • 100 g vetemjöl (ca 1,5 dl)
Sätt ugnen på 180 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke och nyp ihop med fingertopparna till smuldeg. Strö ut smuldeg på plåt med bakplåtspapper och grädde i cirka 8-10 min eller tills de fått en fin gyllenbrun färg.

Philadelphiamousse:

  • 1 dl vispgrädde
  • 1 msk mjölk
  • 1 msk strösocker
  • 0.5 vaniljstång
  • 100 g philadelphiaost 
  • Vispa grädden lätt. Smält sockret i mjölken med snittad och urskrapad vaniljstång.
Sila det över osten och mixa slätt med stavmixer. Vänd ner grädden och rör till en jämn massa. Låt svalna i kyl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar