söndag 15 januari 2012

Mardröm!!!!



Har varit med om den absoluta mardröms-färden i mitt liv!
Vi skulle åka tillbaka till Bali från Gili där vi varit i nu 6 dagar. När vi åkte från Bali till Gili var vädret bra och resan med båten var rätt lugn, det skumpade lite men jag sov nog mesta dels av den resan. Men nu så åkte vi en lika liten båt men med enorma vågor! Och det blev bara värre och värre ju längre ut på havet vi kom, dessutom var jag inte lugnare när det stod i Lonley Planet-boken att havet mellan Gili och Bali är känt att vara "rough" och att det har varit "accidents" med båtar på denna sträcka,så man skulle vara noga med att kolla säkerheten på båtarna.
Så jag grabbade en flytväst direkt.
Vi kom ut på öppet hav där man inte såg land någon stans och så började det regna, ja typ ösa ner!
Dessutom blev det dimmigt så man såg inte så långt.
Kändes som man var med i den där filmen "the storm" eller nåt.
Och med vågor som var högre än båten kan jag säga att jag har ALDRIG varit så här rädd! Jag bet ihop mina käkar så hårt att jag typ fick värk och naglade fast händerna i sätet av skräck och för att man inte skulle flyga iväg åt sidan eller nåt.
Trots detta så får jag säga att han som körde gjorde det bra, ja så bra man kunde, vi välte ju inte i alla fall.
Men efter en timme var jag helt utmattad av att vara så rädd och då orkade jag inte utan bara fick koncentrera mig på att inte spy.
Och jag som ALDRIG är sjösjuk började verkligen känna att jag måste VERKLIGEN koncentrera mig så jag inte bara spyr rätt ut, sneglade på Jonas som även han va  typ vit i ansiktet och som fick en hink han typ bara satt och kramade.
Efter 1,5 timmar utan att ens sett land och suttit som i en karusell så såg jag land, jag har ALDRIG varit så lättad ska jag säga!


Så nu är vi i Amed, en liten fiskeby på östra Bali som ligger jättefint med höga berg runt.
Här är sanden svart och det är OTROLIG snorkling! Det är absolut bästa jag har snorklat, det är massa fina koraller med massa massa olika fiskar, mer än på Gili.


Men efter denna resa så var jag helt apatisk, orkade verkligen inte tänka eller göra en större kraftansträngning.
Lägligt nog kom en kvinna som masserade och frågade om vi ville ha massage, och guuuuud va jag behövde det, och helt sjukt hon masserade hela kroppen i en timme för 60 kr!!!!


Dagen var räddad! ;)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar